Počas posledných horúcich letných dní na našej veterinárnej pohotovosti Marfilvet v Bratislave sa často stretávame s problémom zablúdených osín hlavne u psíkov.

Vyberanie osiny u psa
Osina, vyschnutá časť trávy, svojím ostrým koncom a jej tvarom je prispôsobená k tomu,
aby sa ľahko zapichla do zeme. Žiaľ, niekedy si nájde cestu aj k domácim miláčikom a dostáva sa do rôznych častí ich tela.

Môže zablúdiť do labky a vytvoriť tam opuch. Psík prichádza na veterinárnu pohotovosť s prejavom krívania,
bolestivej labky a vylizovania si miesta vpichu. Veterinárny lekár narezaním malého otvoru a vytiahnutím osiny v ľahkej sedácii rýchlo psíka zbaví bolesti.

Častokrát osiny zablúdia aj do uší, niekedy sa ich tam schová aj viacero. Majiteľ popisuje u svojho zvieratka náklon hlavy,
trasenie hlavy a bolestivosť ucha pri dotyku. V ľahkej sedácii ju veterinár vytiahne pomocou endoskopu a klieštikmi.
Azda tou najcitlivejšou časťou na osiny je psí ňufáčik. Psíkovia, aj tie najmenšie plemená, ju vedia ľahko vdýchnuť pri ňuchaní. To vyvolá náhle kýchanie, často aj s krvou a veľakrát po sebe, škrabanie a otieranie  si ňufáka o zem. Veterinárny lekár na pohotovosti uvedie psíka do sedácie a endoskopom skontroluje nosovú dutinu, odkiaľ vytiahne osinu pomocou klieštov.

Vybratie osiny Vyberanie osiny u psa Osiny u psa

Takýchto pacientov na veterinárnej pohotovosti je v čase leta a suchých horúcich dní veľa. Vyhnúť sa im je veľmi ťažké.
Jediná účinná prevencia je vyhýbať sa miestam, kde takého osiny rastú a pravidelne po precházdke skontrolovať svojim
zvieratkám uši a labky. Ak sa tomu však nevyhnete, treba čím skôr vyhľadať veterinárnu pohotovosť,
kde zverolekár vašemu psíkovi vie pomôcť.